Back to the top

EPTE behandeling

Wat is een EPTE-behandeling?

EPTE staat voor Percutane Electrolyse Therapie en is een behandelmethode speciaal ontwikkeld voor behandeling van chronische peesontstekingen van de knie, de schouder, elleboog en de achillespees.

Wanneer uw therapeut een chronische peesontsteking heeft gediagnostiseerd middels echografie kan hij EPTE inzetten als behandelmethode. Onder geleide van echografie brengt uw therapeut op de plaats van de ontsteking of in het overbelaste gebied een dunne naald in. Door deze naald zal hij vervolgens een stroompje sturen naar de kern van het probleemgebied voor ongeveer 90 seconden. Deze lage intensiteit electrische stroom zet meerdere processen in gang die leiden tot weefselherstel: Zo wordt de bloedcirculatie verbeterd en wijzigt de pH-waarde van zuur naar neutraal. Beide reacties stimuleren de aanmaak van nieuw peesweefsel.

Wanneer EPTE?

Pezen herstellen veel trager dan bijvoorbeeld spieren; dit komt omdat de doorbloeding in peesweefsel veel slechter is. Een overbelasting of een ontsteking van de pees kan voorkomen in de knie, schouder, elleboog, de achillespees en onder de voet. Heeft u langdurige klachten die al langer dan 3 maanden aanwezig zijn? De volgende aandoeningen komen dan in aanraken voor een EPTE behandeling:

• achillespeesontsteking
  • tenniselleboog
  • epicondylitis lateralis
  • kniepeesklachten
  • patellapeesontsteking
  • schouderklachten obv supraspinatus peesontsteking
  • peesplaatontsteking (hielspoor) onder de hiel

Voordelen van EPTE

• nauwkeurige lokalisatie middels echografie
  • geen bijwerkingen
  • snelle effectieve behandeling, vaak minder pijn na 3 tot 5 behandelingen
    groot slagingspercentage
  • na twee á drie behandelingen is te verwachten dat er reductie van de pijn optreedt en de belasting langzaam opgebouwd kan gaan worden. Om 100% belasting te kunnen realiseren dienen er nog 6 tot 8 behandelingen plaats te vinden in combinatie met een oefenprogramma.

Alle fysiotherapeuten bij Fysiotherapie Groningen hebben de opleiding Epte therapie gevolgd.

Blijf nooit te lang met lichamelijke klachten rondlopen.

Fysiotherapie Groningen is gevestigd aan de Bloemsingel, nabij het UMCG en het Noorderplantsoen, en goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Maandag08.00 - 20.30 uur
Dinsdag08.00 - 17.00 uur