Back to the top

Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode binnen de fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur

Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op zogenaamde ‘triggerpoints’ die kort gestimuleerd worden.

Wat is een ‘triggerpoint’?

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier dat naast lokale drukpijn ook uitstralende pijn (referred pain) kan veroorzaken. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld lage rugpijn vanuit de bilspier.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Spanningshoofdpijn
  • Pijn en stijfheid in de spier en ook uitstralende pijn.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijn-ontwijkend gedrag: U gaat anders bewegen.

Blijf nooit te lang met lichamelijke klachten rondlopen.

Fysiotherapie Groningen is gevestigd aan de Bloemsingel, nabij het UMCG en het Noorderplantsoen, en goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Maandag08.00 - 20.30 uur
Dinsdag08.00 - 17.00 uur